Damixa – When design makes sense

Alla uppskattar snygg design. Men vad kännetecknar det egentligen? På Damixa tycker vi att snygg design är ”When design makes sense”

Som en del av den världsberömda danska designtraditionen är vi mycket stolta över att upprätthålla den filosofi som säger att dansk design definieras av enkla och hållbara material, rustikt hantverk, och en design som ergonomiskt passar användandet av produkten.

När du köper en kran från Damixa, säger du ja till snygg dansk design, bra kvalitet och självklart också till en produkt som både är effektiv och lätt att använda.
Att Damixa lyckats kombinera användarvänlighet och design, har företaget fått synliga bevis på under de senaste åren. Varje år har Damixa belönats med olika designpriser. Den senaste var A-Pex-serien som fick sin fjärde utmärkelse, vilket gör serien till den som vunnit mest priser i Damixas historia.


Under de senaste åren har miljömedvetenheten ökat över lag, så förstås även hos Damixa. Det är därför den nya Fern-serien har en unik vattensparfunktion där man själv kan välja att spara vatten utan att för den delen uppleva några begräsningar i komforten. Den populära serien Clover, utökas även med ”gröna versioner” som är mer lämpade för de ökade kraven från projektmarknaden.

Damixas historia
Damixa ligger i Odense, Danmark. Företaget grundades 1932, och började då att tillverka delar till motorcyklar. År 1966 introducerade Damixa ettgreppsblandaren i Europa. På 70- och 80-talet växte Damixa mycket och hade stor framgång inom forskning och utveckling, till exempel med den kombinerade färgindikeringen och ett nytt uppsättningssystem för blandare. Båda är i dag branschstandard.

I dag har Damixa ett av marknadens bredaste produktsortiment både vad gäller design och prisbild. Det finns något som passar alla, och du kan vara säker på att alla våra produkter omfattar både dansk design och kvalitet. Det är vad vi kallar ”When design makes sense”.

Den svenska koncernen FM Mattsson Mora Group köpte Damixa i maj 2014. Koncernen bedriver försäljning, tillverkning samt produktutveckling av blandare under de starka och väletablerade varumärkena FM Mattsson, Mora Armatur och numera även Damixa. Norden är koncernens huvudmarknad. Koncernen omsätter över 1 miljard kronor och har över 550 anställda.